Miasto Ostróda jest przecięte przez oś linii kolejowej. Przez wąskie gardło o szerokości kilkuset metrów przechodzi cały ruch samochodowy pomiędzy północną i południową częścią miasta. Do niedawna, kierowcy tracili bardzo dużo czasu stojąc w korku, po zamknięciu dwóch jednokierunkowych przejazdów kolejowych w centrum miasta. Sytuacja uległa zmianie po podjęciu decyzji o budowie wiaduktu, który docelowo miał skrócić czas podróży między częściami miasta rozciętymi linią kolejową. Wiadukt został wybudowany i kierowcy wiedzą o możliwości skorzystania z tego ciągu komunikacyjnego. Wymaga to jednak nadłożenia drogi, gdyż wiadukt znajduje się poza głównym ciągiem komunikacyjnym w mieście. Wielu kierowców nadal decyduje się korzystać z trasy przez przejazdy kolejowe, a tym samym na ryzyko utknięcia w korku. Kierowcy nie wiedzą, kiedy oraz na jak długo zostaną zamknięte przejazdy i nie mogą podjąć właściwej decyzji, skracającej czas przejazdu na drugą stronę linii kolejowej.
Zadanie jest więc odpowiedzią na zmianę w układzie komunikacyjnym miasta po wybudowaniu wiaduktu nad linią kolejową i pozwoli dokonać świadomego wyboru trasy.
Przedsięwzięcie jest finansowane w ramach projektu “Model inteligentnej mobilności miejskiej jako element ostródzkiej idei Human Smart Cities” finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa. W projekcie przewidziano szereg działań służących poprawie poruszania się po mieście, w tym pomiary i analizę ruchu kołowego, wykonanie koncepcji budowy dróg rowerowych, budowę bezpiecznych przejść dla pieszych oraz systemu zarządzania ruchem.
Projekt zakłada również szeroką współpracę z mieszkańcami na każdym etapie jego realizacji. Potencjalny Wykonawca zobowiązany będzie do udziału w konsultacjach społecznych oraz uwzględnienia w zaproponowanym rozwiązaniu uwag wypracowanych w ich trakcie.
Wdrożenie systemu ułatwiającego kierowcom przejazd przez linię kolejową poprzez zaprojektowanie rozwiązania pozwalającego na wyświetlanie na elektronicznych tablicach zmiennej treści informacji o statusie przejazdu kolejowego – otwarty/zamknięty (ewentualnie szacowanym czasie zamknięcia rogatek).
Zadanie może być zrealizowane na dwa sposoby:
- poprzez detekcję pociągów zbliżających się do przejazdów
- detekcję ruchu opuszczania szlabanów kolejowych.
Rozwiązanie to pozwoli kierowcom podjąć decyzję czy wybrać drogę przez przejazd czy przez wiadukt. W efekcie pozwoli to na przekierowanie części ruchu kołowego na wiadukt i zwiększenie wykorzystania wiaduktu o 30 % w terminie 6 miesięcy od wdrożenia systemu.
Zwiększenie komfortu kierowców w poruszaniu się po Ostródzie oraz zwiększenie wykorzystania wiaduktu o min. 30% w okresie 6 miesięcy od wdrożenia systemu.
Wskaźniki realizacji
Zmniejszony ruch pojazdów o około 30% w obrębie przejazdów kolejowych, dzięki temu płynniejszy ruch pojazdów w mieście oraz zmniejszenie frustracji kierowców.
Zmiana przyzwyczajeń kierowców, zwiększenie wykorzystania o około 30% istniejącego wiaduktu - jako pierwszy wybór przejazdu.
Zmniejszone zanieczyszczenie środowiska.
Zwiększone bezpieczeństwo, zadowolenie oraz jakość życia mieszkańców i turystów.
Oczekiwany czas wdrożenia
Czas od podpisania umowy do dostarczenia ostatniego elementu wdrożonego produktu.
31.12.2022 r. - ostateczny termin wdrożenia rozwiązania innowacyjnego
Oczekiwane GŁÓWNE funkcjonalności systemu
System musi składać się z detektorów ruchu szlabanów (w fazie zamykania i podnoszenia się) w obrębie miasta Ostróda:
Zamknięciu / otwarciu rogatek na przejazdach kolejowych
Intuicyjny przekaz za pomocą ikon i/lub krótkich komunikatów
Skuteczność na poziomie min. 95%
OCZEKIWANIA DODATKOWE
System może się składać z detektorów pojazdów kolejowych poruszających się linią kolejową Nr 353 w obrębie miasta Ostróda, umożliwiający z wyprzedzeniem przekazanie na tablice systemu kierowania ruchem kołowym w Ostródzie informacji o:
Szacowanym czasie do zamknięcia rogatek
Sugerowanym kierunku jazdy samochodem
Zamknięciu / otwarciu rogatek na przejazdach kolejowych
Intuicyjny przekaz za pomocą ikon i/lub krótkich komunikatów
System może również informować w sytuacji gdy rogatki są zamknięte o szacowanym czasie do ich otwarcia.
Pożądane jest również, aby system umożliwiał rozbudowę o kolejne tablice oraz funkcjonalności, np. informacje o zamknięciu ulic z innych powodów (np. przebudowa dróg, procesje, przemarsze, zgromadzenia, itp.).
Pożądane jest również, aby system udostępniał informację o statusie rogatek w formie API lub JSON lub innej informacji możliwej do maszynowego wykorzystania (np. w aplikacjach na smartfony, aplikacjach internetowych, citizen science, itp.).
Organizator przewiduje spotkania w: Ostróda.
Organizator dopuszcza udział online: TAK