Z roku na rok wzrasta liczba zdarzeń kryzysowych zagrażających majątkowi oraz zdrowiu i życiu mieszkańców, przedsiębiorców, turystów i wszystkich innych. Do zdarzeń tych możemy zaliczyć anomalie pogodowych takie jak nagłe i gwałtowne wichury i sztormy, nawalne deszcze, opady śniegu, gradobicia lub długotrwałe susze. Powodują one zalania, podtopienia, przerwy w dostawach prądu, niedrożność dróg itp. Ponadto występują katastrofy budowlane, katastrofy w ruchu drogowym, skażenia miejscowe i wielkopowierzchniowe oraz wiele innych zdarzeń. Wszystkie one wymagają podjęcia skoordynowanych czynności przez powiatowe i gminne centra zarządzania kryzysowego, państwową i ochotniczą straż pożarną oraz inne służby i instytucje. Szybkość podejmowanych działań i ich właściwa koordynacja często przesądzają o sukcesie i minimalizacji skutków zdarzenia kryzysowego.
Obecnie proces zarządzania kryzysowym w powiatach i gminach oparty jest na metodach i środkach technicznych wykorzystywanych przez ostatnie 20 lat, czyli w dużej mierze analogowych. Nie wykorzystywane są dostępne nowoczesne technologie, które znacząco mogłyby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa mienia i osób.
Brak wykorzystania odpowiednich technologii wpływa negatywnie na przepływ informacji i komunikację pomiędzy Powiatowymi Centrami Zarządzania Kryzysowego, Gminnymi Centrami Zarządzania Kryzysowego, Państwowa Strażą Pożarną i OSP oraz innym podmiotami.
Obecnie nie ma zintegrowanego i sprawnego systemu powiadamiania ludności o zdarzeniach np. przez syreny umieszczone na budynkach OSP czy poprzez media społecznościowe.
Stan obecny zarządzania kryzysowego nie gwarantuje w pełni sprawnego reagowania naszych samorządów na działania kryzysowe.
Projekt ma polegać na budowie system informatyczno-komunikacyjny do powiadamiania i koordynacji służb biorących udział w czynnościach i działaniach minimalizujących lub przeciwdziałających skutkom zdarzeń kryzysowych. System ma usprawnić zarządzanie zasobami i podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych. Przyczyni się do:
1. efektywnego wykorzystanie posiadanych zasobów
2. zautomatyzowania i przyspieszenia przekazywania informacji
3. zminimalizowania strat związanych ze skutkami sytuacji kryzysowych
System ma działać na szczeblu powiatowym (Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego) i gminnym (Gminne Centra Zarządzania Kryzysowego) w koordynacji z PSP oraz OSP. Dzięki objęciu projektem wielu podmiotów możliwa będzie wymiana informacji oraz koordynacja działań przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.
System usprawni szybkości i trafności podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych.
Dzięki zintegrowanemu sposobowi powiadamiania ludności np. przez syreny w miastach i miejscowościach oraz na wiejskich budynkach OSP, media społecznościowe oraz bramki SMS, system umożliwi szybkie ostrzeganie i skuteczne przekazywanie komunikatów do osób potencjalnie zagrożonych np. sztormem, nagłym wichurom czy zdarzeniom takim jak np. zagrożenie chemiczne spowodowane katastrofą w ruchu lądowym (wypadek cysterny z amoniakiem).
Zadaniem systemu będzie gromadzenie informacji o zasobach, zarządzanie nimi i dysponowanie w celu realizacji zadań związanych zarządzaniem w sytuacjach kryzysowych.
Wdrożenie systemu skutkować będzie realnym zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz innych osób przebywających na danym terenie oraz poprawą efektywność zarządzania kryzysowego na tym obszarze.
Zakłada się, że system będzie składał się z minimum następujących modułów funkcjonalnych:
2. MODUŁ DO ZARZĄDZANIA:
3. MODUŁ KOMUNIKACYJNY:
4. MODUŁ ALARMOWANIA - INFORMOWANIA:
Organizator przewiduje spotkania w: Koszalin.
Organizator dopuszcza udział online: TAK
Katalog funkcjonalności systemu jest zbiorem otwartym. System mam mieć możliwość rozwoju w sposób iteracyjny i przyrostowy. Poszczególne funkcjonalności mają być realizowane przez poszczególne moduły które będą z czasem dołączane do systemu.