Wszystkie gminy w Polsce są organizatorami systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych dla swoich mieszkańców. Mieszkaniec ma prawo oczekiwać odbioru praktycznie nieograniczonej ilości wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych. Podstawą identyfikacji mieszkańców/podmiotów zobowiązanych do wnoszenia opłat za odpady komunalnej są składane przez właściciela/zarządcę nieruchomości deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w której zamieszkują mieszkańcy. Każda z gmin w większym lub mniejszym stopniu boryka się z problemem uchylania się grupy mieszkańców od wnoszenia opłat za odpady, pomimo obowiązywania zasady „każdy zanieczyszczający płaci za siebie”. W efekcie system się nie bilansuje, opłaty jednostkowe rosną, a osoby rzetelnie płacące, płacą również za tych, którzy od płacenia się uchylają. Obowiązujące przepisy o ochronie danych osobowych zabraniają gminom gromadzenia danych w postaci imienia i nazwiska osób zamieszkujących nieruchomość i produkujących odpady. Właściciele nieruchomości zobowiązani są jedynie do zadeklarowania liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości. Często więc fakt zamieszkiwania danej osoby w nieruchomości nie jest ujawniany, właściciele/zarządcy budynków nie zgłaszają faktu zamieszkania nowej osoby poprzez złożenie korekty deklaracji o wysokości opłaty – pomimo takiego obowiązku.
Dynamiczne ruchy ludności (zameldowanie, wymeldowanie, zamieszkanie bez zameldowania) utrudniają lub wręcz uniemożliwiają skuteczne, bieżące monitorowanie osób/podmiotów, które wytwarzają odpady komunalne i za nie nie płacą, a są do tego zobowiązane. Pomimo, że na terenie gminy zamieszkuje w danym momencie ta sama grupa mieszkańców, to różne systemy gromadzenia danych o tych mieszkańcach nie współpracują ze sobą (np. ewidencja ludności; ewidencja deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; ewidencja nieruchomości spod których odpady są odbierane (bez ewidencji ilości i rodzaju odebranych odpadów); ewidencja budynków; ewidencja odbiorców usług pobierających wodę z gminnej sieci wodociągowej; ewidencje uczniów szkół i przedszkoli; system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań; dane zakładu energetycznego i gazowni, etc.). Ewidencje te prowadzone są/ich właścicielami są różne organy władzy, a wymiana danych pomiędzy organami jest utrudniona lub wręcz niemożliwa ze względu na ochronę danych osobowych, a także ewidencje są niekompatybilne prowadzone w różnych systemach informatycznych.
Z wdrożeniem innowacji pokładamy nadzieję m.in. na:
- uszczelnienie systemu wnoszenia opłat za odpady komunalne,
- stałą, dynamiczną w czasie weryfikację zgodności liczby osób zamieszkujących nieruchomość w stosunku do liczby osób zadeklarowanych do wyliczenia opłaty za zagospodarowanie odpadów,
- identyfikację możliwych i legalnych sposobów rozwiązania problemu w zderzeniu z obowiązującym prawem,
- identyfikację będących już w posiadaniu gminy i możliwych do wykorzystania zasobów informatycznych,
- identyfikację potrzeb technologicznych niezbędnych do wdrożenia wypracowanej innowacji,
- urealnienie obowiązujących stawek opłat za odpady,
- zminimalizowanie konieczności bilansowania kosztów systemu odpadowego z innych dochodów gminy,
- przeniesienie uzyskanych w związku z tym oszczędności na inne zadania gminy,
- uporządkowanie zbiorów cyfrowych,
- wzrost sprawiedliwości społecznej, uzyskanie efektu nieuchronności opłaty oraz możliwości ukarania tych, którzy mimo obowiązku spróbowali się od opłaty uchylić,
- ograniczenie ilości odpadów niewiadomego pochodzenia przedostających się do systemu gminnego,
- przygotowanie procesu wdrożenia,
- przygotowanie dokumentacji związanej z wyborem wykonawcy/ów i zakupem wdrożenia.
System powinien umożliwić co najmniej:
· definiowanie źródeł danych oraz sposobu pobierania danych ze źródeł:
o system do obsługi gospodarowania odpadami komunalnymi
o system do obsługi wniosków o dodatek węglowy
o EMUiA (słowniki)
o inne
· definiowanie sposobu ekstrakcji danych,
· pobranie/wczytanie danych z systemu do obsługi gospodarowania odpadami komunalnymi
· wczytanie danych z arkusza/systemu do obsługi wniosków o dodatek węglowy
· z danych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi wyekstrahowanie:
o adres_nazwa,
o adres_liczba osób,
· z danych dotyczących dodatku węglowego wyekstrahowanie:
o adres_nazwa,
o adres_gospodarstwo_domowe_jednoosobowe,
o adres_ gospodarstwo_domowe_wieloosobowe_liczba_osób
· dla zmiennej adres nazwa porównanie wartości adres liczba osób, adres gospodarstwo domowe jednoosobowe, adres gospodarstwo domowe wieloosobowe liczba osób oraz oznaczenie różnic
· w danych dotyczących dodatku węglowego wskazanie adres nazwa, które nie występują w danych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
· w danych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi wskazanie adres nazwa, które nie występują w danych dotyczących dodatku węglowego,
· proste definiowanie analiz (porównanie danych z różnych zbiorów),
· prezentowanie wyników analiz w oparciu o predefiniowane raporty,
· zapis wyników analizy do pliku (pdf, excel)
Organizator przewiduje spotkania w: .
Organizator dopuszcza udział online: TAK